.ulx Bestandsextensie
Bestandstype Glulx Game File
Ontwikkelaar | Andrew Plotkin |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | N/A |
.ULX optienummer
Spelbestand gebruikt voor Interactive Fiction (IF) -games en gespeeld door "Interpreters", zoals Zoom of Frotz; vergelijkbaar met de bestandsextensie .Z8 gebruikt door Z-machine; bevat een spel waarin je door een verhaal navigeert door commando's te typen; bevat code geschreven in Glulx-formaat om de vroegere beperkingen van de Z-code-indeling, zoals de limiet op bestandsgrootte, uit te breiden.
ALS games voor het eerst werden ontwikkeld in de jaren 1980 en explodeerden in populariteit. De spellen zijn tekstavonturen waarbij de speler door het verhaal navigeert met woordcommando's in plaats van een personage te verplaatsen zoals in de huidige first-person shooter-spellen.
Een voorbeeld van gameplay afgeleid van het demo-bestand sensorory.ulx gemaakt door Andrew Plotkin: Ingang Lobby Schemerig licht filtert naar beneden vanaf de Florentijnse koepel. Witte pilaren marcheren langs de omtrek van de kamer, met drie bogen: de Hall of Winds in het westen, de Visual Gallery in het oosten en de afslag naar het zuiden. Aan de muur hangt een grote koperen gong, naast een sierlijke kalligrafische scroll. > [Typ hier een werkwoord, bijvoorbeeld op de gong]