.bsp Bestandsextensie
Bestandstype Quake Engine Game Map-bestand
De ontwikkelaar | id Software |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | binair |
.BSP-optienummer
Een BSP-bestand is een kaartbestand dat wordt gebruikt door games die zijn ontwikkeld met een van de Quake-game-engines. Het bevat lay-outinformatie, objecten en bronnen voor een niveaukaart. BSP-bestanden worden door veel games gebruikt, waaronder Quake, Quake 2, Quake 3, Half-Life, Half-Life 2, Team Fortress, Counter-Strike, Counter-Strike: Condition-Zero, Portal en Call of Duty: World at War.
BSP staat voor "binary space partitioning", een techniek die ingewikkelde polygonen opsplitst in convexe sets. Hierdoor kunnen 3D-kaarten sneller worden gemaakt. BSP-bestanden bestaan uit "chunks", dit zijn stukjes gegevens die in de bestandskop zijn gedefinieerd. Deze omvatten entiteiten, knooppunten, hoekpunten, vlakken, bladeren, zichtbaarheid, vlakken en texturen.
De BSP-kaarten worden in binair formaat samengesteld. Ze kunnen worden samengesteld uit .KAART bestanden met behulp van tools zoals Q3Map2 en Irrlicht. Ze kunnen ook worden gemaakt met behulp van id-programma's zoals GtkRadiant en DarkRadiant.
Omdat BSP-bestanden worden samengesteld uit kaartbewerkingsprojecten, worden ze meestal niet rechtstreeks gewijzigd. Er bestaan enkele BSP-kaartdecompilers, zoals Q3Map2, EntSpy, Vmex en BSP2MAP, maar deze decompileren BSP-bestanden meestal niet correct.
Quake-engines die BSP-bestanden gebruiken, zijn onder meer ID Tech 1 (Doom Engine), Quake Motoren (de originele Quake-engine), id Tech 2 (Quake II Engine), id Tech 3 (oorspronkelijk gebruikt voor Quake III Arena) en id Tech 4 ( oorspronkelijk gebruikt voor Doom 3).
Omdat de bronengine van Valve is afgeleid van de Quake-engine, gebruikt deze ook BSP-bestanden voor kaarten. De bronengine werd gebruikt om games als Half-Life 2 en Team Fortress 2 te ontwikkelen.