.map Bestandsextensie
Bestandstype1 Quake Engine Map File
Ontwikkelaar | id Software |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | Text |
Wat is MAP file?
Een MAP-bestand is een gamekaart die is gemaakt voor games die zijn ontwikkeld met een van de Quake-engines. Het wordt opgeslagen in een voor mensen leesbaar op tekst gebaseerd formaat. MAP-bestanden zijn niet gecompileerd maar kunnen worden gecompileerd tot een .BSP binair mapbestand voor gebruik in games zoals Half-Life, Quake, Quake 2 en Quake 3.
MAP-bestanden kunnen worden opgebouwd met behulp van verschillende kaarteditors, waaronder Valve Hammer Editor, die ook de kaart in het doel-BSP-formaat compileert. Een andere populaire tool die MAP-bestanden gebruikt, is Torque Constructor van TorquePowered.com, waarmee kaarten kunnen worden omgezet in het .DIF -formaat voor ontwikkeling. De resulterende kaartbestanden worden gebruikt voor Torque-spellen, die gericht zijn op pc-, mobiele en consoleplatforms.
Veel game-engines gebruiken het MAP-formaat, inclusief de Quake-engines, Torque Engine, Goldsource Engine, Dark Engine en Unreal Engine.
OPMERKING: Valve Hammer Editor 4, die wordt gebruikt voor Half-Life, slaat kaartbestanden op in de nieuwere .VMF -indeling. Het programma heette voorheen 'Worldcraft', maar wordt tegenwoordig vaak 'Hammer' genoemd.
Windows |
|
Bestandstype2 Halo Map File
Ontwikkelaar | Bungie Studios |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | Binary |
.MAP optienummer2
Spelkaart gebruikt door Halo: Combat Evolved, de eerste game uit de first-person shooter-serie van Halo; ook gebruikt door Halo: Custom Edition, een niet-ondersteunde uitbreiding naar Halo: Combat Evolved; slaat een gamekaart op en kan terrein, objecten, spawn-punten en andere niveau-informatie bevatten.
Sommige Halo-kaarten kunnen worden bewerkt met Halo Map Tools.
Windows |
|
Macintosh |
|
Bestandstype3 Fallout Map File
Ontwikkelaar | Bethesda Softworks |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | Binary |
.MAP optienummer3
Bestand gebruikt door Fallout 1 en 2, post-apocalyptische, futuristische rollenspellen voor videogames; bevat kaartgegevens die de gameplay-omgeving beschrijven, inclusief rastergrenzen, muren, landschappen, dieren en objecten.
Het MAP-bestand bestaat uit 5 secties:
Bestandstype4 Furcadia Dream File
Ontwikkelaar | Furcadia |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | Binary |
.MAP optienummer4
Spelkaart, ook wel een 'droom' genoemd, gebruikt door Furcadia, een 2D online multiplayer-game die zich afspeelt in een fantasiewereld; bewaart de kaartbreedte, hoogte, effecten zoals regen en objecten zoals bomen, muren, gebouwen en magische planten.
MAP-bestanden kunnen worden bewerkt met behulp van de Furcadia Dream Editor (DreamEd.exe), die wordt meegeleverd met de Furcadia-installatie. Aangepaste kaarten kunnen worden gebruikt om online met anderen te spelen.
Windows |
|
Bestandstype5 Image Map
Ontwikkelaar | N/A |
Categorie | Web-bestanden |
Formaat | N/A |
.MAP optienummer5
tekstbestand aan de serverzijde dat gebieden definieert van een webpagina die linken naar verschillende locaties; stelt gebruikers in staat om op verschillende delen van een afbeelding te klikken om verschillende pagina's te openen.
Naar MAP-bestanden wordt verwezen door een .HTML webpagina, maar verwerkt door de webserver.
Bestandstype6 Leges Motus Map File
Ontwikkelaar | Leges Motus |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | Text |
.MAP optienummer6
Spelkaart gebruikt door Leges Motus, een 2D multiplayer schietspel dat geen zwaartekracht heeft; slaat de lay-out voor de kaart op, inclusief spawn-punten, muren en de locaties van kaartobjecten en overeenkomstige sprites; in de directory \ data \ maps \ van de game-installatie.
Linux |
|
Bestandstype7 Rigs of Rods Key Assignments File
Ontwikkelaar | N/A |
Categorie | Gegevensbestanden |
Formaat | Text |
.MAP optienummer7
Toetsopdrachtbestand gebruikt door Rigs of Rods (RoR), een auto, vrachtwagen, vliegtuig en bootsimulator; bevat informatie die beschrijft hoe het toetsenbord van de gebruiker in kaart is gebracht en welke toetsen correleren met specifieke acties in RoR.
De informatie wordt in platte tekst opgeslagen en verschijnt in de volgende indeling: EVENT_NAME EVENT_TYPE MAPPING
input.map - De algemene naam voor het MAP-bestand met de belangrijkste toewijzingen voor de simulator.
Bestandstype8 Mapjects Server Webparts File
Ontwikkelaar | Mapjects Development |
Categorie | GIS-bestanden |
Formaat | Binary |
.MAP optienummer8
Bestand gebruikt door Mapjects GRYD, een operationeel visualisatieplatform voor energiebeheer, beveiligingsbeheer en logistiek; slaat een configuratie op van een of meer "Webparts", dit zijn widgets die samen kunnen worden fijngestampt om geïntegreerde visualisaties te produceren; bevat ook de GIS-metadata die nodig is om de gegevens weer te geven.
MAP-bestanden zijn gegevensbestanden aan de serverzijde en bevatten zowel de gegevens- als programmabestanden voor het softwarepakket. Een overeenkomstig .MAPX -bestand wordt gebruikt om de informatie in het MAP-bestand via een webpagina aan de gebruiker weer te geven.
OPMERKING: Mapject GRYD geeft HTML5, Silverlight, Flash en PHP weer, evenals code van de ASP.NET Razor-engine.
Windows |
|
Linux |
|
Bestandstype9 Weather Defender Map
Ontwikkelaar | SWIFT Weather |
Categorie | Gegevensbestanden |
Formaat | N/A |
.MAP optienummer9
Weerkaartformat gebruikt door Weather Defender, een weerscontrolesysteem dat speciaal is ontworpen voor professionals in noodbeheer en eerste responders; kan aangepaste geografische en referentielagen bevatten.
Weer Defender-kaarten kunnen worden opgeslagen om aangepaste configuraties op te slaan voor het voorspellen van slecht weer. Deze kaarten kunnen snel worden geladen om aangepaste weersvoorspellingen te bekijken.
Windows |
|
Bestandstype10 TECkit Mapping File
Ontwikkelaar | SIL International |
Categorie | Misc-bestanden |
Formaat | Text |
.MAP optienummer10
Tekstmapping-bestand gebruikt door TECkit, een programma dat wordt gebruikt voor tekstconversie; opgeslagen in een indeling zonder opmaak en bevat regels die van de ene tekenset naar de andere leiden; gecompileerd in een .TEC bestand, dat kan worden gebruikt om de conversie uit te voeren.
Bestandstype11 NAVIGON Map File
Ontwikkelaar | NAVIGON |
Categorie | GIS-bestanden |
Formaat | Binary |
.MAP optienummer11
Mapbestand gebruikt door NAVIGON GPS-navigatieapparaten; bevat een kaart, inclusief wegen en interessante plaatsen; gebruikt door NAVIGON-software om navigatieroutes te creëren en kaartinformatie weer te geven tijdens het rijden.
Windows |
|
Bestandstype12 Super Mario War Map File
Ontwikkelaar | Michael Schaffer and Florian Hufsky |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | N/A |
.MAP optienummer12
Een MAP-bestand is een gamekaart die wordt gebruikt door Super Mario War, een open-source Super Mario-achtig videospel. Het bevat de indeling van een niveau in het spel, dat de locatie van blokken, items en sprites bevat. MAP-bestanden bevinden zich in de map "Kaarten" van de directory van de game-installatie.
MAP-bestanden worden door het spel geladen wanneer een gebruiker het niveau selecteert. Je kunt ook MAP-niveaus maken en wijzigen met de leveleditor-tool (Leveleditor.exe) die bij de Super Mario War-download is geleverd.
Super Mario War bevat veel van dezelfde elementen als andere Super Mario-games. Het belangrijkste element van het spel is dat spelers op het hoofd van andere spelers springen om ze te verslaan. Spelers kunnen ook items gebruiken die op elk niveau zijn geplaatst om andere spelers te verslaan.
Linux |
|