GLTF-bestanden kunnen worden gebruikt om digitale assets op te slaan en te delen tussen verschillende 3D-modelleringstools, op dezelfde manier als .DAE bestanden. Ze zijn echter ook geoptimaliseerd voor de downloadsnelheid en laadtijd tijdens runtime, waardoor ze eenvoudiger te gebruiken zijn in mobiele en webgebaseerde 3D-modelleringstoepassingen. Ze zijn ook een meer gestroomlijnd formaat voor het uploaden en downloaden van online databases met digitale activa, zoals Remix 3D.
GLTF-bestanden kunnen ingebedde bronnen bevatten of kunnen verwijzen naar externe bronnen. Als een GLTF-bestand afzonderlijke bronnen bevat, zijn dit hoogstwaarschijnlijk de volgende bestanden:
GlTF is ontworpen als een efficiënt, uitbreidbaar, interoperabel formaat voor het overbrengen en laden van 3D-inhoud. De doelstellingen van het formaat zijn onder meer compacte bestandsgroottes, snel laden, volledige 3D-scèneweergave, runtime-onafhankelijkheid en uitbreidbaarheid als gevolg van verdere ontwikkeling. Voor meer informatie over glTF, klik hier.