HLDS maakt ZTMP-bestanden wanneer klanten verzoeken om gamebronnen indienen. ZTMP-bestanden worden één keer gecomprimeerd en voor alle volgende verzoeken op de server opgeslagen. Na het downloaden van een ZTMP-bestand decomprimeert de gameclient het automatisch terug naar het originele bestand. Gebruikers kunnen de compressieoptie in het serverconfiguratiebestand uitschakelen, zodat er geen ZTMP-bestanden worden gemaakt.
Wanneer HLDS ZTMP-bestanden maakt, wordt de extensie ".ztmp" aan het bestaande bestand toegevoegd. Wanneer u bijvoorbeeld een .BSP Klepkaartbestand, HLDS maakt een nieuw bestand aan met de extensie ".bsp.ztmp". ZTMP-bestanden worden gemaakt met behulp van een klepcompressie-algoritme.
OPMERKING: HLDS herkent bijgewerkte gamebestanden niet. Als een gamebestand is bijgewerkt, moet daarom het bijbehorende ZTMP-bestand worden verwijderd, zodat HLDS een nieuw ZTMP-bestand zal maken de volgende keer dat het gamebestand door een gameclient wordt opgevraagd.