Een GMK-bestand is een game-ontwikkelingsproject gemaakt met GameMaker 7 of hoger. Het bevat verschillende soorten gegevens, waaronder programmabroncode, projectinstellingen en verwijzingen naar bronnen die door het project worden gebruikt. Externe bronnen kunnen sprites, geluiden, achtergronden, paden en andere objecten omvatten.
GMK-bestanden bevatten de broncode geschreven in GameMaker Language (GML). Deze code kan automatisch worden gegenereerd met behulp van slepen-en-neerzetten of handmatig worden gecodeerd door de ontwikkelaar. Bestanden die alleen de GameMaker-broncode bevatten, kunnen een .GML -verlenging.
OPMERKING: Zowel GameMaker 7 (GM7) als GameMaker 8 (GM8) slaan projectbestanden op met de extensie ".gmk". De bestandsformaten die door elke versie worden gegenereerd, zijn echter enigszins verschillend. GM8 is achterwaarts compatibel met GMK-bestanden die zijn opgeslagen door GM7, maar GMK-bestanden die zijn opgeslagen door GM8 kunnen niet worden geopend met GM7. GameMaker 6 opgeslagen projectbestanden met een .GM6 verlenging.