Een class-sleutelwoord in programmeren is een indicator die een bepaalde klasse aangeeft. Bij objectgeoriënteerd programmeren bevat en ontwerpt een klasse objecten, de informatiegegevens van een object en zijn gedragspatronen (wat het kan doen). Deze gedragingen worden ook wel methoden genoemd: processen die verband houden met het object in kwestie. Als een programmeur bijvoorbeeld een klasse voor de objectkoelkast wil maken, kan de klasse informatie over de koelkast bevatten:
- zijn roestvrijstalen buitenkant
- de drie planken
- een productlade
evenals gerelateerde methoden en gedragingen:
- het voedsel koelen door een bepaalde temperatuur aan te houden
- de koelkast openen en voedsel erin plaatsen
- met behulp van de ijsdispenser om iets te drinken
Het class-sleutelwoord (simpelweg het woord class voor iets anders) initieert een class-declaratie en is vereist voor elke klasse. De titel van de klas volgt het trefwoord:
klasse koelkast {}
Alle andere gegevens en methoden (of functies) van de klasse koelkast vallen tussen de haakjes.
Het class-sleutelwoord en de volgende class-titel zijn de enige vereiste prefixen voor een class. Er zijn echter optionele functies die programmeurs kunnen gebruiken om een klasse te definiëren. Programmeurs kunnen een klasse maken die openbaar of privé is en kunnen ook een superklasse aanduiden waarvan de huidige klasse deel uitmaakt.