1) In een netwerk beschrijft de latency, die synoniem is met delay, de tijd die nodig is voor de transmissie van een datapakket tussen twee punten. In sommige scenario’s (bij
1) In een netwerk beschrijft de latentie, die synoniem is met vertraging, de tijd die nodig is om een gegevenspakket tussen twee punten te verzenden. In sommige scenario’s (AT&T, bijvoorbeeld) wordt de latentie gemeten door een pakket te verzenden dat wordt teruggezonden naar de afzender, waarbij de totale tijd wordt aangeduid als latentie.
De aanname bij latentie is dat alle gegevens tussen twee punten onmiddellijk (d.w.z. zonder enige vertraging) moeten worden verzonden. De factoren van netwerklatentie zijn onder andere:
- Propagatie: Eenvoudig gezegd is dit de tijd die een pakket nodig heeft om met de snelheid van het licht tussen twee punten te reizen.
- Transmissie: Het medium zelf (optische vezel, draadloos of anderszins) veroorzaakt enige vertraging. De pakketgrootte veroorzaakt een vertraging in de transmissie en hertransmissie omdat het langer duurt om een groter pakket te ontvangen en terug te sturen.
- Verwerking door routers en andere apparaten: Elk gateway-knooppunt heeft enige tijd nodig om de header van het pakket te onderzoeken en zo nodig te wijzigen (bijvoorbeeld door de hop-teller in het time-to-live-veld aan te passen).
- Andere vertragingen die worden veroorzaakt door computers en opslagapparatuur: Binnen het netwerk aan weerszijden van de transmissie kan een pakket worden beïnvloed door vertragingen die worden veroorzaakt door toegang tot opslag of schijven op bepaalde punten langs het transmissiepad, zoals schakelaars en bruggen. (De backbone-statistieken omvatten dit soort latentie echter niet).
2) In een computersysteem verwijst latentie vaak naar de vertraging of wachttijd die de werkelijke of waargenomen reactietijd langer maakt dan de gewenste reactietijd. De factoren van latentie in computers zijn grote snelheidsverschillen tussen de microprocessor en de invoer/uitvoer-apparaten, en onvoldoende gegevensbuffers.
3) Bij 3D-simulatie, wanneer een helm wordt beschreven die een stereoscopisch beeld geeft en hoofdbewegingen volgt, is latentie de tijd tussen de computer die de hoofdbeweging detecteert en de tijd die nodig is om het overeenkomstige beeld weer te geven.
.