animatie

Animatie is een simulatie van beweging die wordt gecreëerd door een reeks illustraties of foto’s die snel achter elkaar worden weergegeven. Terwijl videografie continue beweging maakt en deze opsplitst in discrete frames, begint animatie met onafhankelijke foto’s en voegt ze samen om de illusie van continue beweging te vormen.

Videogames zijn per definitie een geanimeerd medium en animatie wordt door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences beschouwd als een filmgenre. De eerste Oscar voor beste animatiefilm werd in 2002 uitgereikt aan de makers van Shrek (2001), een DreamWorks Animation-productie die wedijverde met Disney-Pixars Monster s Inc. (2001).

Soorten animatie

Er zijn veel subtypes van animatiestijlen, maar de belangrijkste categorieën zijn:

  • Flipbook-achtige animatie wordt beschouwd als de vroegste vorm, waarbij historici de fenakistoscoop (een roterende schijf met afbeeldingen die een animatielus creëren wanneer ze worden rondgedraaid) dateren uit de jaren 1830.
  • Stop-motionanimatie gebruikt een serie foto’s (in tegenstelling tot illustraties) om het bewegingseffect te genereren. Claymation, dat kleibeeldjes als onderwerp gebruikt, is een soort stop-motionanimatie die een aantal populaire speelfilms heeft gemaakt, waaronder de Wallace- en Gromit-franchise, The Nightmare Before Christmas (1993) en Coraline (2009).
  • 2D animatie is gemaakt met behulp van traditionele illustratietools zoals tekenpotloden en papier of computertoepassingen zoals Adobe Animate en Toon Boom Harmony. Hoewel het nog steeds soms wordt gebruikt, wordt 2D-animatie het meest aangetroffen in tekenfilms die vóór de jaren 2000 zijn gemaakt, zoals Aladdin (1992), Charlotte’s Web (1973) en Spongebob Squarepants (1999-).
  • 3D animatie voegt diepte toe aan een 2D-animatie om het te laten lijken alsof deze in de echte wereld bestaat. Een prominente vorm van 3D-animatie is computer-gegenereerde afbeeldingen (CGI), die chroma-key-technologie gebruikt om 3D-afbeeldingen toe te passen op bestaande videobeelden.
  • Motion graphics zijn animaties die geen verhalende betekenis hebben. Ze vertellen niet zelfstandig een verhaal, maar worden vaak gebruikt in marketingmateriaal als een manier om tekstinformatie op een visueel dynamische manier weer te geven. Voorbeelden van bewegende beelden zijn overgangen tussen dia’s van een presentatie, titelsequenties in film en televisie, of een logo dat animeert bij het openen van een mobiele app.

Verkopers van animatiesoftware

Professionele animators hebben een reeks verschillende softwareprogramma’s gebruikt voor 2D-, 3D- en bewegende grafische animaties die in de loop van de tijd zijn verbeterd:

  • Adobe After Effects
  • Adobe Animator
  • OpenToonz
  • Cinema 4D
  • Eenheid
  • Blenders
  • Maya
  • Toon Boom Harmony
  • Filmora Pro