Zepeto is een sociale app die erg populair is bij jongeren: je maakt een 3D avatar van een selfie en gaat de interactie aan met andere gebruikers. De gevaren
Eerst was het Snapchat, toen ThisCrush en nu Zepeto. Tieners staan erom bekend dat ze snel van mening veranderen: de ene dag zijn ze dol op een app, de volgende dag zijn ze alweer van gedachten veranderd. Zepeto is de nieuwste app die populair is geworden onder Italiaanse tieners: volgens gegevens van App Annie, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het analyseren van de wereld van mobiele apps, was het in november 2018 de meest gedownloade app in Italië en vaart het nog steeds in de topposities.
Maar wat is Zepeto? Het is een nieuw sociaal netwerk, maar wel één dat andere kenmerken heeft dan de verschillende Facebook, Instagram en Snapchat. Je gebruikt niet je eigen gezicht, maar een driedimensionale avatar gemaakt van een selfie. Gebruikers kunnen hun personage personaliseren door kleren en meubels te kopen om hun virtuele ruimte in te richten. Daarnaast stelt Zepeto gebruikers ook in staat te socialiseren met andere gebruikers, foto’s te nemen in de virtuele wereld en deze vervolgens te delen in de “echte wereld” op Instagram en Zepeto. Op Instagram zijn er meer dan een miljoen foto’s met de hashtag #zepeto. Kortom, het nieuwe sociale netwerk lijkt de jongeren te hebben betoverd en de nieuwe digitale haven te zijn geworden waar men zijn ‘boot’ kan aanmeren.
Wat is Zepeto
De sociale applicatie is gemaakt door het Zuid-Koreaanse softwarehuis Snow. Zepeto is in feite een sociaal netwerk: gebruikers kunnen in contact komen met mensen aan de andere kant van de wereld en socialiseren met hun vrienden. Het verschil met Facebook en Instagram is hoe het werkt: om je aan te melden, moet je een selfie nemen en Zepeto zal een 3D avatar van je gezicht maken. Het virtuele personage kan in elk opzicht gepersonaliseerd worden, te beginnen met de kleding en het meubilair in de digitale kamer (die allemaal in de online winkel gekocht kunnen worden).
Hoe Zepeto werkt
Als de gebruiker eenmaal zijn 3D-avatar heeft gecreëerd en gepersonaliseerd, kan hij vrienden maken en met andere mensen chatten. Net als in soortgelijke projecten zoals Second Life, zal het ook mogelijk zijn virtuele activiteiten uit te voeren met andere gebruikers en deze vervolgens te delen op de eigen “echte” sociale profielen (Facebook).
De gevaren voor tieners
De applicatie is erg populair onder tieners, die het sociale netwerk onmiddellijk zijn gaan bevolken. De applicatie verkoopt alle gegevens die van gebruikers zijn verkregen aan derde bedrijven.