In-app-aankopen zijn aankopen die worden gedaan vanuit een mobiele applicatie. Gebruikers doen doorgaans een in-app-aankoop om toegang te krijgen tot speciale inhoud of functies in een app, zoals power-ups, beperkte niveaus, virtueel geld, speciale karakters, boosts, enz. Het aankoopproces wordt rechtstreeks vanuit de app voltooid en is in de meeste gevallen naadloos voor de gebruiker, waarbij de aanbieder van het mobiele platform de aankoop faciliteert en een deel van het bestede geld op zich neemt (meestal rond de 30%), terwijl de rest naar de app-ontwikkelaar gaat.
In-app-aankopen kwamen voor het eerst beschikbaar in de App Store van Apple met de release van iOS 3.0 in oktober 2009. De BlackBerry App World voegde ondersteuning toe voor in-app-aankopen in september 2010, en in maart 2011 voegde Google zijn versie van in-app-aankopen toe, genaamd in-app-facturering voor Android-gebruikers.
Apple biedt momenteel vier verschillende soorten in-app-aankopen: niet-aanvulbare, aanvulbare, op abonnementen gebaseerde en automatisch vernieuwende abonnementen. In-app-aankopen kunnen van toepassing zijn op premium-apps en op gratis apps, ook wel freemium-apps genoemd.
In-app-aankopen veroorzaakten aanvankelijk enige controverse omdat gebruikers niet altijd beseften dat ze echt geld aan apps besteedden, en als gevolg daarvan heeft Apple zijn in-app-aankopen bijgewerkt vanaf iOS 4.3, waarbij gebruikers eerst hun wachtwoord moesten invoeren voordat ze konden maken een in-app-aankoop. De mogelijkheid om in-app-aankopen te doen, kan in de meeste gevallen ook worden uitgeschakeld, wat met name wordt aanbevolen wanneer de smartphone wordt gedeeld met een andere persoon of vaak wordt gebruikt door een kind of tiener.